Saturday, February 19, 2011

Pertukaran Siang dan Malam

anda-tanda pada pertukaran siang dan malam


Allah snt mengajar kita untuk mengenali-NYA dengan mencari tanda-tanda bukti adanya tuhan, di langit dan bumi, serta pertukaran siang dan malam. Jelas sekali tuhan dah bagi 'hint' bagaimana untuk mencari bukti adanya DIA.

Baiklah dalam artikel kali ini, saya ingin membincangkan tentang tanda-tanda adanya tuhan mengikut 'hint' yang telah diberi. Saya mulakan mengikut hint kedua iaitu pada pertukaran siang dan malam, ini kerana, seperti yang telah dijelaskan pada artikel yang lalu, langit dan bumi pada saya terlalu umum kerana keluasannya tidak terjangka.

Baiklah, apa kaitan pertukaran siang dan malam dengan tanda-tanda adanya tuhan? Apakah yang membuatkan 'hint' ini diberi untuk mencari tanda-tanda adanya tuhan? Untuk memberikan pemahaman, saya hanya akan menggunakan pengetahuan basic science sekolah rendah supaya semua boleh paham. Rasanya kalau pandai membaca, tentulah anda pernah bersekolah rendah bukan? Tiada sebab anda tak paham artikel ini.
Bagaimanakah pertukaran siang dan malam terjadi?

Semua orang yang pernah belajar pendidikan sains sekolah rendah sudah sedia maklum bahawa perubahan siang dan malam berlaku kerana putaran bumi pada paksinya yang mengambil masa selama 24 jam. Kejadian siang berlaku kerana sebahagian bumi ini menerima cahaya dari matahari (siang) manakala sebahagian lagi terlindung dari sinaran matahari menjadikan ia gelap dan kita panggil ia sebagai malam. Penduduk bumi di bahagian yang menerima cahaya matahari merasai suasana siang manakala yang lain merasai kegelapan malam.



Pertukaran siang dan malam bergantung pada paksi dan kedudukan dari sinaran matahari

Sebagai pengetahuan pembaca di dalam sistem suria, setakat ini mengikut penemuan saintis, terdapat kira-kira sembilan planet yang berkongsi matahari dengan bumi kita. Terdapat lapan lagi planet lain yang menerima cahaya matahari. Planet-planet ini juga berpusing atau berputar pada paksi-paksi mereka sendiri seperti bumi. (Saya merujuk kepada pengetahuan umum, sekiranya ada penemuan planet baru kenyataan ini bolehlah diubahsuai).

Kejadian siang dan malam sesebuah planet bergantung pada kedudukan paksinya dan kedudukannya menerima sinaran matahari.

Sekiranya paksi tersebut tidak sesuai dengan kedudukannya dengan cahaya matahari, maka pertukaran siang dan malam tidak dapat berlaku. Sebagai contoh, planet Uranus yang terdapat di dalam sistem suria, planet ini mempunyai paksi melintang 98 darjah. Maka putaran planet ini seperti sebatang kayu yang bergolek.

Ada planet di luar sistem suria kita yang mempunyai paksi seperti Uranus namun kedudukan cahaya matahari menyinari hanya kutub utaranya iaitu bagaikan sebatang kayu bergolek yang menerima cahaya hanya di salah satu hujungnya. Maka kejadian siang dan malam tidak dapat berlaku di planet tersebut. Hanya sebahagian kawasan planet tersebut yang mempunyai waktu siang sepanjang masa, manakala sebahagian lagi malam sahaja sepanjang masa.

Alangkah sengsaranya kalau kita hidup di planet tersebut. Sebahagian planet panas gila sampai boleh terbakar, manakala sebahagian kawasannya yang lain sejuk gila melebihi tahap beku, sampai udara pun boleh berhenti bergerak kerana beku.

Apa yang perlu dilihat, tidak semua planet mengalami kejadian siang dan malam. Kejadian siang dan malam ini sebenarnya bergantung kepada kedudukan paksi planet tersebut. Baru sahaja kita membincangkan tentang planet di sistem suria, yang hanya memiliki sembilan planet, kita sudah bertemu dengan planet-planet yang berbeza keadaan siang dan malamnya. Belum lagi kita menjelajah ke seluruh galaksi malah ke seluruh alam cakerawala yang terbentang luas. Pelbagai lagi jenis paksi akan dapat kita temui.

Kelajuan putaran bumi mengekalkan suhu yang sesuai untuk hidupan

Darjah kecondongan paksi putaran bagi sesuatu planet sebenarnya membawa makna besar untuk memberikan suhu dan suasana yang sesuai untuk dihuni oleh hidupan seperti manusia, haiwan dan tumbuhan. Malah kadar kelajuan putaran bumi juga menentukan sama ada bumi boleh didiami oleh hidupan atau tidak. Lihat sahajalah di bumi ini, bolehkah anda tinggal di kutub utara? Kawasan tersebut terlalu sejuk, hanya boleh didiami oleh makhluk tertentu. Ini kerana kutub Utara kurang menerima cahaya matahari. Syukurlah, kawasan lain masih banyak yang bersuhu sesuai untuk kita diami beramai-ramai.

Kadar perubahan siang dan malam juga memainkan peranan penting untuk membenarkan manusia dan hidupan lain hidup selesa di bumi ini. Ukur lilit bumi adalah kira-kira 40074.1 km maka untuk melakukan putaran yang konsisten bumi bagi menghasilkan siang 12 jam dan malam 12 jam ia harus berputar selaju 40074.1 km / 24 Jam = 1669.75 KM/J, sangat laju bukan? Lebih laju daripada kapal terbang!

Sekiranya kelajuan bumi menjadi perlahan, jangka masa siang malam di bumi akan berubah, kadar penerimaan suhu di bumi juga berubah, maka julat suhu di bumi akan turut berubah. waktu siang, bumi akan menjadi lebih panas kerana menerima terlalu lama cahaya matahari. manakala waktu malam akan menjadi lebih panjang dan suhu bumi akan menjadi terlalu sejuk. Lama kelamaan hidupan akan beransur-ansur mati.

Ini kerana setiap hidupan mempunyai julat suhu tertentu yang terbaik bagi membolehkan ia terus hidup. Contohnya untuk seekor ayam daging membesar secara normal dan terbaik, ia harus hidup di persekitara berjulat suhu antara 25 - 31 darjah celcius. begitu juga haiwan-haiwan lain termasuk manusia dan tumnbuhan.

Lihat sahajalah, bumi yang berputar pada kelajuan yang paling ideal ini juga boleh menyebabkan wujudnya sebahagian kawasan yang terlalu panas untuk hidupan, kerana menerima cahaya matahari yang terlalu banyak pada siang hari, contohnya di gurun-gurun di Timur Tengah dan sebagainya. Apatah lagi kalau bumi bergerak dengan lebih perlahan?

Begitu juga apabila bumi bergerak dengan lebih laju, kadar penerimaan cahaya matahari pula akan berubah. Bumi mengalami kurang penerimaan haba, maka suhu bumi akan menjadi lebih sejuk dan tidak sesuai untuk hidupan.

Secara ringkasnya sebelum saya menamatkan artikel pada kali ini, saya ingin menegaskan di sini bahawa pertukaran siang dan malam menggambarkan satu sistem yang sangat teratur yang tidak boleh silap walau sedikit. Sekiranya paksi bumi mengalami kecondongan yang berbeza, bumi berputar lebih laju atau perlahan, kedudukan matahari dan bumi yang tidak sesuai, hidupan tidak dapat hidup kerana suhu menjadi tidak sesuai. Fenomena keadaan planet-planet selain bumi di luar angkasa sana menunjukkan kepada kita apa akan jadi sekiranya bumi tidak seperti keadaannya yang paling ideal seperti sekarang ini.

Malah sehingga kini, saintis bersusah payah mengesan kewujudan makhluk hidup di dalam berjuta-juta planet lain di angkasa. Hasil kajian mereka masih belum menemui planet yang mempunyai sistem serupa dengan bumi dari segi 4 faktor yang dibincangkan di atas iaitu kecondongan paksi, kedudukan terhadap matahari, dan kelajuan putaran yang sesuai untuk membolehkan makhluk seperti manusia haiwan dan tumbuhan hidup di sana. Dari berjuta-juta planet di angkasa tiada satu pun setakat ini menyamai faktor bumi yang disebut tadi. Hanya bumi yang dilihat memiliki keadaan paling ideal untuk hidupan di angkasa setakat ini.

Yang mana wujud dahulu bumi atau penghuninya? Tantu sekali bumi wujud dahulu, kemudian apabila keadaannya sesuai barulah hidupan dapat hidup di bumi. Maka tentu sekali tiada sesiapa pun di bumi yang menentukan keadaan ideal untuk hidupan di bumi ini. Adakah keadaan ideal ini satu kebetulan? Kalau kebetulan, mengapa berjuta-juta planet di angkasa tidak mengalami kebetulan yang sama seperti bumi? Sekiranya benar ia satu kebetulan, ia adalah satu kebetulan yang sangat ajaib!

kredit Zonfikir dan Tok Wan

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home